MicroSourcing Blog - Offshoring Solutions to the Philippines

Game development - de beginjaren

by: Bas Mawhin

Thursday, November 14, 2013

Outsourcing News

De technologische ontwikkelingen zijn enorm. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen betrekking op software en applicaties, maar ook op de vooruitgang in het maken van games. Game development kent als een van de weinige in de laatste decennia een ontwikkeling die zijn weerga niet kent. Weten we nog waar het begon? En weten we nog hoe geweldig en vernuftig we het destijds vonden? Een tijdspanne waarin veel gebeurde. 

Rond de jaren zestig kwamen de eerste games op de markt. Wellicht dat de echte die hards nog weten om welk spel het gaat. Maar daar komen we later op terug. Echter, in de jaren ervoor - 1958 om precies te zijn - werd de eerste echte game gelanceerd. Helaas werd er geen patent op gevraagd en heeft dit spel niet de eer gekregen dat het verdiende. Wat was het voor een spel?

Willy Higinbotham probeerde iets te verzinnen om de bezoekers van de Brookhaven National Laboratories in New York aan zich te binden. Blijkbaar voorzag hij dat de aandacht aldaar al gauw zou verslappen. Hij ontwikkelde een interactieve tennisgame die op een oscilloscoop werd weergegeven. Deze uitvinding heeft jaren later nog en tweede vernieuwde versie gekend. Ook hierop werd geen patent gevraagd en daarom is deze uitvinding een beetje in de vergetelheid geraakt.

Vervolgens hebben de gameliefhebbers moeten wachten tot de beginjaren zeventig. Het is Nolan Bushnell dat alle aandacht op zich weet te vestigen. Hij is zojuist vanwege tegenvallende verkoopcijfers vertrokken bij Nutting Associates. De later zeer bekende tennisgame (ping…….pong) werd door hem en Ted Dabney in elkaar geknutseld. Bij hun nieuwe bedrijf, Atari genaamd, was het verwachtingspatroon op dat moment nog nihil. Deze nieuwe versie van het tennisspel werd 'om het eens uit te proberen' in een hoekje van een lokale kroeg weggezet. Elk kwartje wat het zou opleveren, zou men beschouwen als een feestje. En een feestje werd het.

Aanvankelijk zag geen enkele investeerder brood in het spel. Blijkbaar werd game development in die tijd nog niet als een interessante investering gezien. Ondanks deze trage start werd Pong, zo heet het spel, toch een daverend succes. Want daar in die lokale kroeg slaat het apparaat keer op keer op tilt, omdat het de hoeveelheid ingegooide muntjes niet meer kan verwerken. Pong is vernoemd naar het geluid dat de gebruiker hoort op het moment dat hij erin slaagt het balletje telkens tegen te houden. 


Post a Comment


Security Image:



Name:(required)


Email Address: (will not be published) (required)


Website:


Comment:




RSS Feed